Alla hjärtans dag fick en ny innebörd

I torsdags då många firade Alla Hjärtans Dag som allra bäst fick jag ett telefonsamtal till jobbet från min svärmor. Benen vek sig under mig och tårarna brände bakom ögonlocken när hon talade om att min svärfar hade drabbats av en hjärtinfarkt. Det tog ett tag innan jag förstod att han hade överlevt och att allt hade gått bra.

Igår när jag och Sixten gick till skolan frågade han av förklarliga skäl varför detta hände farfar och hur man kan undvika det. Jag tycker det är viktigt att svara så sanningsenligt som möjligt utan att förstora upp något. Jag tror inte att man skyddar barnen genom att nonchalera deras frågor och funderingar.

IMG_8215

Nu tror jag verkligen att precis vem som helst kan drabbas oavsett hur bra man än sköter sig, men jag tror inte att det skadar att tänka till på en del saker. Jag förklarade för Sixten att det är framförallt tre saker jag tycker att man ska tänka på:

IMG_8217

  • Socker och andra snabba kolhydrater. Det finns massa undersökningar som visar att detta varken är bra för diabetiker eller hjärtsjuka. Själv avstår jag periodvis från allt vad socker heter, jag tycker inte att det är något varken jag eller någon annan behöver. Ändå har det smugit sig in lite mer vaniljyoghurt, läsk och andra sötsaker i vårt skafferi än vad jag tycker behövs. Vi bestämde att det är helt ok att äta detta någon gång på helgen men att vi ska vara lite nyttigare till vardags. Det finns flera som debatterar detta nu bl.a. Ann Fernholm som skrivit Ett sötare blod. (Jag har boken om någon vill låna)
  • Fett. Att välja naturligt fett som äkta smör, grädde och olivolja som bara innehåller råvaror och inga tillsatser som modifierad stärkelse eller andra konstigheter. Så lita inte på nyckhålsmärkta lightprodukter utan läs alltid innehållsförteckningen. Själv har jag bytt ut alla lightprodukter och äter bara riktigt fett som inte bara mättar mer, utan faktiskt smakar mycket bättre också. Det är mycket roligare igen att laga mat nu när familjen äter med god aptit och jag får ofta höra att det är gott. Det fick jag inte när jag körde på light-varianten kan jag säga. Det finns massa bra recept på nätet bl.a. på 56 kilo. Det finns också bra kokböcker på biblioteket.
  • Träning. Att varje dag röra på sig i minst en halvtimma. Gärna ute så att hjärnan syresätts och att man förhoppningsvis får en liten dust D-vitamin också. Det kan räcka med en promenad i rask takt för den som vill det. För någon annan kan det vara ett pass på gymet eller i någon idrottsklubb. Jag förklarade för Sixten hur mycket bättre det är när vi har tid att gå till skolan. Det är pinsamt att bekänna för vi har bara några hundra meter till skolan, men ibland är vi så sena att vi tar bilen. Vi pratade också om hur bra det är att han tränar volleyboll, bandy och dans. Härom dagen var vi i en av alla roliga pulkabackar och efter det gjorde vi den snygge snögubben som du ser här ovan, det är också träning. Själv har jag passat på att åka en del skidor nu när tillfälle bjuds. För att jag ska komma till skott med min träning så anmäler jag mig till olika lopp. Förra söndagen åkte jag HalvEngelbrektsloppet som var 30km längdskidor. Nu närmast ligger Göteborgsvarvet 21km löpning och HalvVättern 150km cykel. Det sporrar mig.En riktig träningsguru som gett sig in i den här hälsodebatten är Jonas Colting som vågar ifrågasätta dietister och livsmedelsverket.

Här kommer en mycket bra föreläsning av kostdoktorn. Så har du lite tid över kan jag lova att det är väl investerade minuter. 

Boken ”Matrevolutionen” av Andreas Eenfeldt finns på bokrean som startar på tisdag. Den finns med på min att-köpa-lista.

Min förhoppning för egen del, för mina närstående och för alla andra är att vi ska leva ett långt och härligt liv. Att vi får vara friska, starka, nöjda och mätta.

Annonser

One thought on “Alla hjärtans dag fick en ny innebörd

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s