Våga testa!

Måndag och fullt upp på min att-göra-lista, där en av punkterna var en föreläsning med Isabella Löwengrip. Det är svårt att inte inspireras av denna 22-åring som drivit sin blogg i åtta år nu. Där ligger jag lite efter. Hon hade tidigt en strategi för bloggen och gör ca fem inlägg om dagen, alla av olika karaktär för att trigga oss läsare. Tjänar dessutom massa pengar på den, där ligger jag verkligen efter.

Denna charmiga tjej delade frikostigt med sig av sin framgångssaga, både det som varit positivt och de misstag hon lyckats göra. Hon har startat flera företag, de flesta har gått bra, men det har självklart inte alltid varit enkelt. Däremot har hon alltid vågat testa sina idéer. Det hon inte vetat eller själv kunnat, har hon googlat eller lärt sig genom att fråga sig fram. En inställning jag tilltalas av, jag menar, vad är det värsta som kan hända? Det är faktiskt genom att pröva oss fram som vi lär oss.

IMG_8593

Det är ju så vi funkar. Vi börjar med att krypa och när vi kan det prövar vi att gå, och så fortsätter det. Men det är inte alltid lätt, och för Sixten blev det verklighet idag när han glad i hågen tog med sitt nya album med fotbollsbilder till skolan. Jag tror vi alla vet hur det känns. På min tid var det bokmärken och ”filmstjärnor”. Same same! Minns ni känslan av att ha bestämt sig för att absolut inte byta bort det där värdefulla märket eller filmisen? Sen kommer man ändå hem efter att ha trott att man gjort ett jätteklipp och bytt bort den där fina, fina värdefulla, mot något totalt värdelöst. Ja, vi har nog alla gjort det och idag var det Sixtens tur att börja i livets hårda skola.

Jag kan idag se nyttan av att han nu är besviken över att bytt bort sitt bästa lagkort och blivit uppmanad att ge bort sina dubletter. Det är faktiskt så man lär sig. Idag är det fotbollskort, om några år är det aktier eller något annat. Visst skulle jag kunna prata med de andra föräldrarna och se till att han fick tillbaka sina kort, men vad har han lärt sig då? Ingenting! Eller möjligen: Jag behöver inte ta konsekvenserna av mitt handlande, för mamma fixar det ändå. Däremot tycker jag det är viktigt att tala om för honom att vi gör fel ibland och att det är ok, och även om vi inte alltid tycker om det han gör som är fel så är HAN alltid omtyckt.

Det är verkligen inte lätt det här. Som förälder så vill vi skydda våra barn från ALLT. Men det går inte, de måste få lära sig, på sina egna villkor. Jag tror inte detta bara gäller våra barn. Vi borde alla bli bättre på att våga testa mer saker. Låta oss själva misslyckas. Inte ta allt på för stort allvar. Ha kul helt enkelt!

Kommentera

