NU är ett fint ställe

”Hur går det med boken?”

”Vad handlar den om?”

”Skriver du självbiografiskt?”

”Kommer någon att känna igen sig i dina karaktärer?”

Frågorna är många och det är nästan lite kul att se hur folk i min omgivning blir lite smått oroade för att de ska dyka upp i min bok i en skepnad de kanske inte vill vara i. Jag kan lugna er med att det går sakta, och då menar jag SAKTA framåt. Förgående inlägg vittnar om att jag har haft fullt upp med allt annat än just skrivandet.

Jag vet att om man vill göra något så går det inte att sitta och vänta på inspiration. Som Dag uttryckte det på skrivarkursen i våras: ”Inte åker du till badhuset, byter om till badkläder och sätter dig vid sidan av bassängen och väntar på inspiration???”

NU är ett fint ställe

Av författarcoachen Ann Ljungberg

Jag tycker nog att det är minst lika kul att att gå på skrivarkurser som det är att skriva. Själv började jag för lite mer än ett år sedan på Ann Ljungbergs kurs i London. Det blev startskottet för helt ny hobby och en massa spännande kontakter. Den följdes upp nu i våras av en kurs med Dag Öhrlund. När jag kom hem därifrån var jag taggad till tusen och började skriva om mitt manus… första vändan. Efter att ha förstått hur etablerade författare arbetar inser jag att det är bara en av många omskrivningar. Sedan länge tillbaka hade jag anmält mig till Simona Ahrnstedts kurs i Romance. Nu kom den ganska tätt inpå Dags kurs, men som sagt, det är alltid kul med kurser, även om jag gärna dragit ut på det lite.

IMG_9125

Ann Ljungberg har just nu en gratis mailkurs som du hittar på hennes hemsida annljungberg.se Förra sommaren hakade jag på ”Skriv en roman i sommar” men i ärlighetens namn har jag en del mail kvar att öppna.  Då ingick även något som heter ”Skrivprat” och där var det skrivarhelger online, med massa bra föreläsningar och skrivuppgifter.

Utöver det har jag gått en online-kurs på Skrivsidan nu i våras där jag har fått feedback på mina texter. Det har varit läskigt men givande.

Jag är verkligen sugen på att gå Dag Öhrlunds fortsättningskurs ”Ordbävning 2” nu i höst, men så blir det inte. Det får bli lite längre fram. NU behöver jag skapa tid för mitt skrivande och ägna mig åt enbart det. Så min plan är att ta en vecka ledigt i höst, åka iväg någonstans, ensam och bara skriva. Visst låter det härligt. Någon som har något tips vart jag kan ta vägen?

One thought on “NU är ett fint ställe

  1. Rhig Franzon

    Hur det går med boken?
    Ja, den första tanken och idén är pärmad och satt i husarest, Ha, ha, ha! Den blev fläckvis bra, men jag insåg att där var tvunget att skriva annat först. Den tidigare rörde sig om fantasy, den jag håller på med nu blir i självbiografiskt. Det är inte lättare, ack nej! men tvunget, absolut!

    För att ingen just, SKA, känna igen sig i någon karaktär, så blir det fejkade namn och författarpsedonyn. På någon sätt känns det rätt bra ändå, trotts att nu allt blev som det blev.

    Jag har bara börjat, men hunnit med att toktjuta ett par gånger redan. Det jag ser själv är väl att när jag skrev på fantasystoryn… skrev jag på sätt och vis redan då, på min självbiografi och DET blev virrigt det. Jag använder Ann Ljungberg som lektör och vi har fått en fin kontakt, tack och lov!

    Svara

Kommentera

