Mysig tjejhelg

I helgen var jag i Stockholm tillsammans med Annika och Katrin. Tanken var att vi tre skulle springa Tjejmilen. Själv har jag sprungit den några gånger förut och tycker att det är ett trevligt, lagom långt lopp.  Vad jag däremot inte har gjort i år, är att träna inför loppet. Visst, jag har sprungit lite grann, med betoning på lite. Jag tycker det har varit för varmt i sommar för att löpträna. Det är inte många somrar man har kunnat säga det. Senaste veckan har jag dessutom känt mig hängig, så för mig var det inget svårt beslut att hoppa över loppet. Katrin däremot försökte in i det längsta. Trots halsont, bytte hon om, nålade fast nummerlappen och följde med Annika, den enda av oss som var pigg, ner till Gärdet. Där uppsökte hon läkare för att rådgöra. Han hade spänt ögonen i henne och frågat. ”Vad tror du att jag kommer att säga?” Han talade om att det är väldigt lätt att få hjärtmuskelinflammation om man tränar/tävlar när man inte känner sig bra. Det gjorde att mitt val kändes ännu bättre. Annika höll ställningen för oss alla tre och fullföljde loppet. Tur, för då hade vi något att fira på kvällen.

Jag tog istället t-banan till centrum och tanken var först att jag skulle shoppa, men huvudet kändes lite för tungt för det. Efter att ha strövat runt på NK ett tag satte jag mig på Espresso House med en toast, en latte och en god bok. Jag mindes att Eva, en vän från Romance-kursen skrivit på facebook att hon skulle signera sin bok ‘Lova’ i Humlegården, så jag tog en promenad dit. Efter att ha letat en stund hittade jag ett stort gäng sittande på filtar, med fikat framdukat och i vimlet såg jag några bekanta ansikten. Bland annat min skrivarkompis Anna som jag är så oerhört stolt över. Hon har nämligen precis fått kontrakt på sin bok. Stort Grattis till dig Anna! När jag fick veta det för någon vecka sedan blev jag lika glad som om det vore jag som skrivit på de där papperna. Jag har bestämt att vi ska fira ordentligt om några månader när Anna, Minna och jag ska på Skrivarkryssning tillsammans. Då ska det skålas!

Böcker

Jag fick äntligen tag på ‘Lova’ som jag velat läsa sedan jag träffade Eva i juni.  Det gladde mig också att ’90 minuter’ som är en bok jag läst om på Facebook och som genast tilltalade mig (den handlar ju om Hollywood) fanns att köpa. Det är alltid mycket roligare att träffa författarna och få böckerna man köper signerade, tycker inte du det också?  Världen kändes ganska liten när jag kände igen Katarina, som författaren till ’90 minuter’ heter, från hennes profilbild på Facebook.

Det jobbiga med att ha massa bra böcker som man vill läsa är att det tar lite av den tiden jag kunde använt till att skriva. Det är en svår avvägning där.

På kvällen hade vi bokat bord på Ramblas som vi blivit rekommenderade från flera håll. Det förstår jag för personalen var jättetrevlig och maten smakade fantastiskt. Här skålade vi för Annika som varit duktig och sprungit dagen till ära. Senare på kvällen fick vi sällskap av några vänner till Katrin och vi fortsatte till Hornhuset. Där var det inte alls lika mycket folk och betydligt lättare att föra ett samtal. Tyvärr var inte personalen lika tillmötesgående som på första stället. När Malin och Ann-Catrin som tjejerna hette, ville vidare till Malmen så åkte vi hem, dvs till Niklas (Annikas man) lägenhet. Tala om lyxigt att kunna låna en lägenhet ett stenkast från startfällorna i tjejmilen. Trots en knarrig madrass så sov jag som en stock där, och kanske på grund av det, sov de andra två lite sämre.

Tjejmilen 2013

Tack tjejer för en kanonhelg. Hoppas vi gör om det snart igen. Nu vet vi att vi inte behöver svepskäl som springa för att få det trevligt.

6 thoughts on “Mysig tjejhelg

  1. Anna Keiler

    Ann, du är för söt. Det var så roligt och överraskande att se dig i lördags! Så kul att du kom förbi! Jag är faktiskt GLAD att du inte kunde springa för det var tack vare det som jag fick träffa dig! Det ska bli så kul på skrivarkryssningen! Kram på dig!

    Svara
    1. habowoodfrun Inläggets författare

      Tack goa Anna! Det var nog tur att jag inte kunde springa, nu med facit i hand 🙂 Jag fick det bästa av världar ❤
      Jag blev också glad över att DU var där. Nu laddar vi för skrivarkryssningen!
      Kram ❤

      Svara
  2. Charlotte C

    Vad kul att ha hittat till din blogg! Jag arbetar också med mitt första manus just nu, en fantasyhistoria för ungdom/unga vuxna! Tyvärr missade jag debutantbloggs-picknicken eftersom jag är Malmöbo. Jag SKA åka upp någon gång men den här gången gick det inte! Vad skriver du om och hur långt har du kommit med ditt manus?

    Svara
    1. habowoodfrun Inläggets författare

      Hej Charlotte! Vad kul att du hittat hit. Kul att du skriver! Själv skriver jag på en underhållningsroman om fyra kvinnor 40+ som startar ett rockband. Jag har hållit på i lite över ett år men tyvärr inte kommit så långt som jag önskat. Hur går det själv då?

      Svara
      1. Charlotte C

        Jag gillar din idé, det låter helt klart lovande! Efter en trög start förra året (började skriva förra sommaren) så har jag lyckats hålla förhållandevis hög fart i år trots att jag i påskas slopade hela första utkastet av manuset och började skriva om. Har skrivit ca 3/4 och har planerat deadline i början av november då jag ska skicka manuset till testläsare. Hoppas du får tid att skriva massor i höst!

  3. Ping: Folk som gärna vill läsa Lova | Kusiin Vitamin

Kommentera

