Min tredje Bokmässa

…och den här gången tog jag med mig hela familjen. Det gjorde jag i och för sig första gången jag var på mässan också för 18 år sedan, men då bestod familjen bara av mig, Mikael och Fanny som endast fyra månader gammal fick sitta i ryggsäcken.

523549_10201300864776418_560407204_n

Fördelen med att gå på söndagen var att det fanns mer syre i lokalen än förra året när jag gick på lördagen. En till fördel var att alla seminarier ingick i biljettpriset som var bra mycket lägre när man gick in mellan kl 9-10 då det var Happy Hour.

Det var flera seminarier jag hade velat gå på men det blev bara ett. Vi lyssnade på Per Gessle. Nu har jag aldrig varit något större fan av vare sig Gyllene Tider eller Roxette, men det var ändå kul att se honom. Däremot såg jag med glädje hur min klasskompis Anna-Lena som jag vet är ett stort fan både fick autograf och bli fotad tillsammans med honom.

1370397_10201301087101976_1009316878_n

Själv såg jag fram emot att träffa Dag Öhrlund och få köpa hans nya bok Berättaren. Jag såg också till att träffa hans trevliga fru Carina, och hon passade på att fota oss. Vilken tur, äntligen fick jag vara med på ett kort.

996018_10201560618870830_573781988_n

Foto Carina Cefa-Öhrlund

I Bris monter fick man skriva vem man har som förebild, och Sixten skrev:

IMG_0353_Fotor_Collage

För min del blev det tre böcker inhandlat, men för familjen Hugosson tillsammans tror jag det blev tolv stycken och då stod Filippa för de flesta inköpen.

IMG_0362_Fotor_Collage

Berättaren av Dag Öhrlund. Det ska bli så intressant att läsa om honom och hans liv. Jag är glad och tacksam över att jag fått lära känna honom.

Näktergalen är skriven av min skolkamrat Martin Grann som jag lyckligtvis hade lite facebook-kontakt med det senaste halvåret. När jag fick veta att han skrivit en bok, tog jag kontakt med honom och han berättade om alla turer kring boken, vad som hade varit bra och vad som hade varit dåligt. Vad jag är glad att jag inte tvekade, inte tänkte ”Det tar jag sen”. För tyvärr dog Martin strax innan hans bok släpptes. Jag hade sett fram emot att träffa honom på bokmässan och köpa ett signerat exemplar. Nu blev det en bok med ett svart minnesband runtom… Det känns konstigt när personer i min egen ålder dör (Martin var född dagen före mig). Jag blir påmind om att jag inte är odödlig. Jag blir också påmind om att jag faktiskt lever, och att varje dag är en gåva. Det kändes konstigt att hålla hans bok i min hand, och ett sorgrus kom över mig igen, men jag ska absolut läsa den… snart.

Vintageparty innehåller massa fina bilder på söta kläder och fina frisyrer. Ett och annat recept och lite annat smått och gott hittar man också i den boken.

Det kan inte hjälpas, men visst längtar jag lite till nästa års bokmässa…

6 thoughts on “Min tredje Bokmässa

Kommentera

