Min Filippa

I natt hade vi lite mer dramatik i vår familj än vad vi önskade oss. Jag väcktes vid 01.30 av att min telefon ringde. Det visade sig att vår Filippa hade fått ett krampanfall när hon var i kyrkan. Hon har fått det berättat för sig, att hon sa att hon fick en Déjà vu, att hon sedan började skaka och hennes kompisar ringde efter ambulans. Det enda hon minns är att hon satt och spelade sällskapsspel med sina vänner och i nästa stund vaknade hon upp i ambulansen.

Det finns gånger som man önskar att man inte tagit mer än det där glaset vin till maten, igår var ett sådant tillfälle. Både jag och Mikael hade druckit lite mer vin än vad man bör göra när man ska köra bil. Vilken tur att Fanny har körkort. Hon och Mikael åkte in efter ambulansen och jag var hemma med Sixten.

Inne på sjukhuset fick Filippa träffa helt underbar personal som förklarade allt på ett bra sätt, och de tog massa olika tester på henne. Allt såg bra ut som tur var. Det kan bli så här och det behöver inte hända igen, förklarade läkaren. Om det däremot skulle hända igen så har vi fått lite information om Första hjälpen vid krampanfall:

  • Ta det lugnt. Försök inte att stoppa anfallet. Personen har inte ont och befinner sig inte i livsfara. Anfallet går oftast över av sig själv efter 2-3 minuter.
  • Se till att personen ligger bekvämt. Lätta på åtsittande kläder.
  • Skydda huvudet mot stötar under krampen. Lägg något mjukt under huvudet.
  • Sätt inget mellan tänderna, det kan ge tandskador. Eventuella bitskador läker.
  • Ge inte dryck, då personen inte kan svälja.
  • När krampen har upphört, lägg personen på sidan så saliv och slem kan rinna ur munnen.
  • Hjälp personen att bli orienterad till tid och rum igen efter anfallet.
  • Transport till sjukhus är bara nödvändig om personen skadat sig, om det är första anfallet, om anfallet är långvarig, mer än 5 minuter eller det är täta anfall som inte går över.

Fanny kom hem i natt och Mikael sov över hos Filippa. Jag och Sixten åkte in och hämtade hem dem idag på förmiddagen. När jag plockade med kläder till henne upptäckte jag den här fina lappen i hennes rum, och jag funderade starkt på att ta lite ”Hope”

Take what you need

Förutom att vi alla sovit lite extra idag, så är allt som vanligt. Filippa satt för en liten stund sedan vid pianot och spelade och sjöng… och jag bara njuter av det.

8 thoughts on “Min Filippa

  1. Vilse

    Älskar den där lappen från din dotters rum. Vilken grej! Otroligt nyfiken på vad det stod på de två lappar som fattas.

    Hoppas ni alla mår bättre nu.

    Svara
    1. Habowoodfrun Inläggets författare

      Tack, vi mår mycket bättre nu.
      Vad som stod på de andra lapparna förblir en hemlighet för jag frågade också vad som stått på dem, men hon minns inte det 🙂

      Svara
  2. Ping: Var försiktig med vad du önskar dig … | Habowoodfruar

Kommentera

