Varför göra det enkelt …

… när man kan krångla till det. Några ord som både Eniro och sjukvården i Habo kan använda som sina ledord.

Idag blev jag uppringd av en säljare på Eniro som ställde massvis av frågor där jag bara svarade ”Mmmm”. För är det något jag lärt mig så är det att man aldrig ska svara ”Ja” på någon fråga, för då kan det senare klippas ihop och få det att låta som att jag gått med på ett köp jag inte gjort. När jag mmmat mig igenom första delen av samtalet och alla artighetsfrågor kom han till saken. ”Vi har ju precis avslutat första delen av det vi har att erbjuda dig, det vill säga katalogen och sökningar via datorn. Nu går vi vidare med nästa steg. Att ditt företag ska bli sökbart även via mobilen och paddan. Du får det till ett rabatterat pris på 3000kr, låter inte det bra?”

Låter bra? Det låter fruktansvärt i mina öron. Jag har precis betalat över 5000kr till Eniro och då ingår alltså inte detta. Jag vet att jag frågade om det täckte allt, och det svarade den säljaren att det gjorde. Historien upprepar sig. När de började införa internettjänster, då fick man först betala för katalogen och sedan för internet, var för sig. Nu när ingen vill ha katalogen hittar de nya vägar att pressa pengar från företagen. Väldigt fult gjort Eniro. Enligt säljaren så ingick det ”lilla mobilpaketet” i det jag hade beställt men då hamnade jag längst ner i sökningen. Med dagens erbjudande skulle jag hamna överst på listan. Nu är det inte så många salonger i Habo och jag tror fortfarande att nöjda kunder är den viktigaste marknadsföringen.

Det är få saker som gör mig så arg som när jag känner mig lurad, och det var precis vad jag kände mig idag. Säljaren hade väl gått den kursen och skötte samtalet väldigt snyggt. Jag antar att jag inte är den första som blivit fly förbannad … Han undrade var jag var beredd och betala. Ni hör, han har gått kursen, och jag svarade 500kr fast egentligen tyckte jag att jag skulle få det här paketet på köpet. Han svarade att han inte kunde gå under tusenlappen men att jag kunde få det för det. Aha, tänkte jag, då har jag ändå fått ner priset med 2000kr, så okej då.

Vid närmare eftertanke är det inte alls okej. Jag laddade ner Eniro-appen. Har svårt att tro att killen hunnit göra några radikala ändringar så jag knappade in ”frisör Habo”. Gissa vem som kom högst upp på listan? Och gissa vem som inte alls ska betala ytterligare 1000kr till Eniro.

Som om det inte vore nog …

I tisdags ringde jag vårdcentralen för att få ny migränmedicin. Idag stannade jag till på apoteket för att hämta ut den. Under senaste året har jag köpt en hel del medicin och jag är tacksam över högkostnadskortet som jag kom upp i för ett tag sedan. För sköterskan i telefonen läste jag upp vad som stod på de gamla förpackningarna och när jag nämnde Sumatriptan sa hon att jag skulle ha Imigran istället. Mig spelade det ingen roll för de fungerar på samma sätt, men Imigran är dyrare. När jag idag skulle hämta ut min medicin så täckte inte högkostnadskortet Imgran i tablettform,  hade jag däremot fått Sumatriptan så hade jag fått det gratis. (Jag bad om Imigran nässpray också, och det täcktes av högkostnadskortet.) Varför det ska vara någon skillnad på vad som ska ingå i högkostnadskortet och vad som inte ska ingå, när det egentligen rör sig om samma sak kan man ju undra.

”Men det var ju Sumatriptan jag bad om, fast sköterskan ändrade det”. Det kunde inte killen på apoteket göra något åt. Vad trött jag blir! Jag fick alltså gå in på vårdcentralen och fick där prata med vad jag tror var samma sköterska som jag hade pratat med på telefon både i tisdags och när jag ringde om min leverfläck. Envist hävdade hon att jag sagt att jag skulle ha Imigran och jag förklarade för henne att det var hon som sagt det och jag trodde inte det spelade någon roll.  Tröttsamt med människor som ska ha rätt till varje pris. Själv struntar jag egentligen i vem som sagt vad, huvudsaken är att det blir rätt. Ja ja, efter en stund såg hon till att ändra det och hon mjuknade faktiskt lite. Mot slutet av vårt samtal var hon nästan trevlig. Vi får se nästa gång jag går till apoteket om hon fick till det, för jag hade varken tid eller ork att ta en ny kölapp igen.

Så, slutgnällt från mig idag!

2 thoughts on “Varför göra det enkelt …

Kommentera

