Vad sägs om ”Just nu”

Ibland när jag läser böcker så undrar jag ”Hur gör hon/han när de skriver?”. Jag undrar också vad det är som får mig att jag fascineras av just vissa böcker? Nu har jag fördelen att få följa flera författare på deras resa och får se deras arbete på nära håll. Jag har varit med när vissa karaktärer vuxit fram och kanske till och med påverkat åt ena eller andra hållet, vad vet jag? Och självklart påverkas det jag skriver om av allt som händer runtomkring mig, även om allt jag skriver är fiktivt.

Jag vet att skriva, som allt annat, handlar om disciplin. Det går inte att sitta och vänta på inspiration för då händer inget. Tänk om vi skulle invänta inspiration i vardagen för att få något gjort, hur skulle det se ut? Hur ofta har vi inspiration att laga mat, tvätta eller städa? Eller som Dag sa på hans kurs: ”Inte går du till badhuset och byter om till badkläder, sätter dig vid kanten och väntar på inspiration?”

Att få ta del av hur andra gör. Att lyssna och lära. Gå kurser och läsa böcker och bloggar. Det får mig komma vidare i mitt skrivande. Fast det som sporrar mig mest är mitt eget skrivande, vare sig det är i min roman, i min dagbok eller här på bloggen. Jag tycker det är bättre att skriva något som är dåligt, än att inte skriva alls. För precis som en löpare, så är varje träning ett steg i rätt riktning. Säg den löpare som blivit bättre av att invänta inspiration.

Igår delade en av mina favoritförfattare med sig av sina tips på hur hon gör. Själv älskar jag hennes bok ”Sonjas sista vilja”, och hennes andra två böcker tycker jag också om. Nu ser jag fram emot att läsa den fjärde, ”En liten värld”. Du kan läsa om Åsa Hellbergs tips här.

Tillhör du de där som funderar på att börja skriva, men inte vet riktigt hur du ska komma igång? Eller har du kanske skrivit en hel del men vill ta ditt skrivande till nästa nivå. Då kan jag varmt rekommendera Londonkursen med Ann och Dag.

Jag hör ofta folk säga att de gärna skulle vilja, men just nu funkar det inte. De har fullt upp med allt annat. Men vad är det som säger att du kommer att ha mer tid om ett år, eller om fem år? Om det är något du drömmer om att göra, (för dig är det förmodligen något helt annat än att skriva) så kanske ”just nu” är rätt tillfälle.

8 thoughts on “Vad sägs om ”Just nu”

  1. Maria Pettersson

    Men visst kan man åka till badhuset och vänta på inspiration! Jag åkte dit för att simma efter jobbet en fredagseftermiddag, var lite frusen och beslöt att värma mej i bastun en stund först. Var alldeles ensam där och slumrade till en stund. När jag vaknade av att några fler kom in, gick jag ut och duschade, gjorde mig iordning och åkte hem. Först på vägen hem kom jag ihåg att jag hade glömt bort själva simningen… :-). Och visst är ”Sonjas sista vilja” underbar” //kram maria

    Svara

Kommentera

