Grease!!!

Jag brukar vara stolt när mina barn är med på något kul, och det brukar inte gå någon förbi. Den här gången är jag enbart avundsjuk på mina döttrar. Varför får inte JAG vara med på det här? Jag vill också vara klädd i en knälång 50-talsklänning. Vara en av dem som buggar till rockabilly-musik på skoldansen. Åka tjusiga bilar till milkshake-barer. Flörta med killar som fixat håret med brylcreem. Livet är bra orättvist ibland.

Året var 1978 och jag var (förlåt Mikael) kär. Kär med stort K. För första gången hade jag varit på bio själv med mina kompisar, utan mamma eller pappa. Inte på någon barnfilm som tidigare, utan på en riktig film, en sådan som vuxna och tonåringar såg. Strax därefter köpte jag mitt första dubbelalbum för att kunna återuppleva så mycket som möjligt av den magi som hade utspelat sig på filmduken. Mina väggar tapetserades med planscher ur Okej-tidningen. Allt där John Travolta fanns med åkte upp på min vägg. Jag minns att jag även hade en ”knapp”, ni vet en sådan där som många hade på jackan eller väskan. Men jag var så rädd om min Grease-knapp, så den fick sitta på min vägg den också. Till min förtjusning hittade jag en pocketbok med bilder från filmen som var som en serietidning. Trots att den är välläst så står den fortfarande i min bokhylla.

Grease

Lyckan var total när min kompis Maria tolv år senare tog med mig till Venice Highschool i Los Angeles där filmen spelats in. Det var som att beträda helig mark. En märklig känsla att känna igen sig så väl, trots att jag aldrig varit där tidigare.

Känslorna för John Travolta har, tro det eller ej svalnat, men storyn är jag barnsligt förtjust i fortfarande.

Jag har sett två olika uppsättningar av musikalen i Stockholm, och snart är det dags att se den igen. Den här gången i Jönköping där Teaterstickorna framför den på Jönköpings teater. Det närmaste jag kommer en Grease-ensemble är att jag anmält mig som volontär för att dela ut programblad i foajén. Det borde väl räcka för att jag ska kunna skriva ”Medverkat i musikalen Grease” i mitt CV?

Teaterstickorna

Om du inte vill vänta tills den dagen jag erbjuds att spela Sandy så kanske du kan hålla till godo med det här. Vill du beställa biljetter, SÅ GÖR DET eller klickar på bilden.

4 thoughts on “Grease!!!

Kommentera

