Jag är en avhoppare

Min nya drog är, som många av er vet, skrivarkurser. Men jag inser att jag har blivit kräsen. Jag förstår först nu vilken tur jag har haft som tagit kurserna i rätt ordning. För hade jag kommit som nybörjare till den kursen som jag nu går på (läs, precis hoppat av) hade det inte blivit många ord skrivna av mig.

Mannen som håller i kursen är mysig och trevlig, men kursinnehållet och responsen gentemot oss kursdeltagare är inte vad jag förväntat mig. När det känns som man åter igen sitter på en högstadielektion som man är tvingad att gå på. När man vill ha tändstickor för att hjälpa ögonen att hålla sig öppna. När man laddat med både frukt och godis för att man inte ska somna. Ja, då är det något som är fel.

Jag har suttit och lyssnat tålmodigt, trots att sydamerikanska författare och poeter inte tillhör mina favoriter, precis lika lite som nordisk mytologi. Jag gav ändå kursen en chans. Efter andra lektionen med enbart upprepningar på vad som sades vid första tillfället, tyckte jag att det räckte. Hade det inte varit för att jag delat ut en text till alla vid det tillfället, en text som läraren bett mig kopiera upp för att jag skulle få respons på gången därpå, så hade jag struntat i att gå dit. Men nyfiken som jag är, ville jag förstås veta vad han hade att säga om det kapitlet ur min roman som jag blottade. Om han nu hade läst det vill säga. Han skyllde på att han haft en jobbig vecka och bla, bla, bla… Nu gillar inte jag ursäkter. Antingen gör man något – eller så gör man det inte. Men man står för sitt val! Jag betalar för att gå där. Jag går tidigare från mitt jobb för att kunna närvara. Åker tur och retur till Jönköping. Väljer bort kvalitétstid med min familj, eller skrivtid i min ensamhet. Därför väljer jag nu att hoppa av.

För två år sedan hamnade jag precis rätt. Hos rätt författarcoach, med de bästa skrivarvännerna och i en av världens coolaste städer. Jag förstod så klart inte då hur rätt allt verkligen var, men det kändes bra helt enkelt. Då var det Ann Ljungberg som stod för underhållningen och satte oss alla på roliga skrivaruppdrag. Här föddes kreativitet och här skapades texter. Läs gärna om det i min gamla blogg.

Victoria Bibliotek

Mysigare skrivarmiljö får man leta efter. Det här är biblioteket på Pub Victoria där kurserna i London hålls.

Förra året vid den här tiden så var det dags för mitt andra skrivarresa. Inte så långt denna gången. Men det gjorde inget, för stämningen i Tylösand var magisk. Dag Öhrlund satt nu vid katedern och han delade med sig av både skrivverktyg och sina egna erfarenheter. Åter igen var vi ett fantastiskt gäng som skapade magi av bokstäver och ord. Har du inte läst om det så kan du klicka dig vidare HÄR.

Numera håller de här två coacherna kursen i London tillsammans. Jag tycker att man kan kosta på sig att vara lite kräsen, bara nöja sig med det bästa. Är du intresserad av att ge ditt skrivande ett lyft så tveka inte.

Här bjuder jag på lite Dag i egen hög person:

11 thoughts on “Jag är en avhoppare

  1. minnaulin

    Usch så trist! Fick själv lite onda aningar om min kurs som startade i går. Läraren (nyligen inhoppad) sa att hon hade med sig synpunkter på vad gruppen (flera har gått en grundkurs innan) ville fördjupa sig i nu när det ju var en FÖRDJUPNING det handlade om. En sak var tydligen skiljetecken. Då ville jag gråta lite.

    Svara
  2. ikwood

    Tråkigt att kursen inte höll förväntningarna! Hoppas du har sagt vad du tycker till kursanordnaren, det är guld värt för dem med feedback, inte minst med tanke på framtida kurser och kursdeltagare… Bra för dig, nu får du mer tid att skriva klart din roman! Säg till när du önskar genomläsning! 🙂

    Svara
    1. Habowoodfrun Inläggets författare

      Jo, jag har gett feedback både till honom och till dem som anordnar kursen, och jag hoppas att de tar det på rätt sätt.
      Du lär inte slippa undan att läsa, var så säker 😉

      Svara
  3. Ping: Gör läxan | minnaulin

Kommentera

