Var försiktig med vad du önskar dig …

… det kan slå in!

Det var inte så länge sedan jag skrev att jag gärna ville vara med på Grease-scenen. Härom kvällen fick jag uppleva strålkastarljuset. Killarna i T-Birds med rockabillyfrisyrer stod vid den snygga amerikanska bilen när jag kom ut på scenen. Genom det skarpa ljuset kunde jag urskilja att det satt några i publiken och jag vinkade lite försiktigt innan jag fortsatt över scenen och in bakom kulisserna på andra sidan. Det här var inte alls som jag hade tänkt mig.

Tidigare på dagen hade Filippa berättat för regissören att hon har fått diagnosen epilepsi och att hon går på medicin för det. Regissören hade då informerat hela ensemblen, så att alla skulle veta var det handlade om ifall Filippa skulle få ett anfall. Den medicinen hon äter är stark och trappas upp gradvis under en tid, och än är hon inte uppe i full styrka. Medicinen gör henne väldigt trött och därför har läkaren till och med förlängt upptrappningen.

IMG_1465

Nu låg hon där på andra sidan scenen, och runt henne satt tre underbara tjejer som tog hand om henne. Den ena av tjejerna var utbildad i krishantering och hade genast tagit befälet och berättat för de andra vad de skulle göra. Hos mig infann sig genast ett lugn och jag kände mig helt trygg när jag såg Filippa. Hon kände igen mig, vilket hon inte hade gjort med de andra några minuter tidigare, och det var ett gott tecken.

Den här gången behövde vi inte uppsöka sjukvården. Men när hon fick ett anfall två veckor tidigare, i sitt klassrum så åkte hon ambulans till Ryhov där jag och Sixten mötte upp henne. Där fick vi stanna över natt, och efter det sattes medicinen in.

Jag måste ärligt säga att jag har inte brytt mig så mycket om epilepsi innan Filippa blev drabbad. Det går helt enkelt inte att vara insatt i allt. Än så länge har jag aldrig varit med när hon fått något anfall och jag hoppas att jag slipper. Däremot vill jag gärna informera om vad man kan göra om man ser någon som får ett anfall. Jag har skrivit om det tidigare, men det tål att upprepas.

  • Ta det lugnt. Försök inte att stoppa anfallet. Personen har inte ont och befinner sig inte i livsfara. Anfallet går oftast över av sig själv efter 2-3 minuter.
  • Se till att personen ligger bekvämt. Lätta på åtsittande kläder.
  • Skydda huvudet mot stötar under krampen. Lägg något mjukt under huvudet.
  • Sätt inget mellan tänderna, det kan ge tandskador. Eventuella bitskador läker.
  • Ge inte dryck, då personen inte kan svälja.
  • När krampen har upphört, lägg personen på sidan så saliv och slem kan rinna ur munnen.
  • Hjälp personen att bli orienterad till tid och rum igen efter anfallet.
  • Transport till sjukhus är bara nödvändig om personen skadat sig, om det är första anfallet, om anfallet är långvarig, mer än 5 minuter eller det är täta anfall som inte går över.
IMG_1384

En glad, men mycket trött tjej.

Jag vill passa på att tacka hela Grease-ensemblen som hjälpte till, både ni som var aktiva och ni som gick undan för att inte vara i vägen. Och tack till er som tog hand om Fanny som blev chockad över att se sin syster få ett anfall.

Kommentera

