Om natten är samma himmel mörk

När jag började gå skrivarkurser för två år sedan tänkte jag kanske att några av mina nya vänner kommer att ge ut böcker. Konstigt vore det annars. Nu känner jag flera författare som lyckats med bedriften att både skriva och sedan få sina böcker utgivna och det är riktigt kul. När jag numera läser böcker skrivna av personer jag känner så ger det mig ytterligare en dimension av storyn. Jag blir både fascinerad, stolt och tycker mig höra personens röst när jag läser.

Det som skiljer sig lite med den senaste boken jag har läst ”Om natten är samma himmel mörk” av Maria Bom Casselbrant är att jag kände Maria långt innan jag kom på tanken att skriva. Jag tror att hennes inspirerande sätt fick mig att redan då, i början på 2000-talet fundera på om inte just skrivandet var något för mig också. Ett litet frö tror jag nog att hon sådde, och det är jag glad för.

För några veckor sedan var jag bjuden på Marias releaseparty som jag tyvärr fick tacka nej till, eftersom det krockade med en teaterhelg för Sixten i Vimmerby. Men jag beställde ett signerat exemplar av henne och fick den i min brevlåda bara någon dag senare.

IMG_1509IMG_1507

Jag pausade mina andra läsprojekt och kastade mig in i Marias berättelse om Eva som är fast besluten att göra slut på sitt eget liv. Det är en delvis obehaglig bok där Eva gör en resa till Los Angeles och vidare till Golden Gate-bron i San Francisco som är den tilltänkta slutstationen för hennes liv. Genom nya möten konfronteras hon med det som hänt tidigare i hennes liv, ett liv som präglats av en uppväxt i frikyrkomiljö.

När jag läste Marias bok blev jag väldigt berörd. Jag som (trots att jag bott i Jönköpings kommun) inte växt upp i någon frikyrka utan snarare raka motsatsen, hade som barn en föreställning om att alla i kyrkan levde i ett rosa skimmer av välbehag och trygghet. Den illusionen har jag för länge sedan tagit hål på, men det var intressant att få läsa om en betraktelse från ”insidan”. Jag kan verkligen rekommendera ”Om natten är samma himmel mörk” oavsett om man är med i kyrkan eller inte.

 

Kommentera

