Ombyte förnöjer

… har jag hört. Så istället för att gå på Astrid Lindgrens Värld idag, så gick vi på Astrid Lindgrens Näs. Det var mer intressant än vad jag föreställt mig, och då hade jag ändå ganska höga förväntningar. Vi började med en tur i den vackra, lummiga trädgården där vi lekte, gungade, tittade på sockerdricksträdet och såg de olika utställningarna som fanns.

Gungar på ALN

 

När vi tittade in i det som är förebild för Emils Snickeboa så välkomnades vi av en kvinna som jag tyckte såg bekant ut. Det var Barbro Alvtegen som är brorsdotter till Astrid och uppvuxen på Näs. Jag har haft hennes trevlige man Bertil som lärare i samhällskunskap för en herrans massa år sedan. Han hade förmågan att göra det mest tråkiga skolämnet till det roligaste av dem alla, en fantastiskt bra lärare helt enkelt. Inte nog med det, de är föräldrar till Karin Alvtegen som också är en bra författare.

IMG_2695

Barbro och Bertil Alvtegen plus en annan linslus.

 

Huset där Astrid växte upp i.

Huset som Astrid växte upp i.

När vi vandrat runt en bra stund i trädgården gick vi in och såg utställningen. Gång på gång slogs jag av vilken fantastisk människa Astrid var. Vi gick runt med hörlurar och en guidad tur i dem. Jag njöt och log smått för mig själv.

Det står väl inte i Mose lag att det är förbjudet för gamla käringar att klättra i träd

”Det står väl inte i Mose lag att det är förbjudet för gamla käringar att klättra i träd?”

IMG_2722

IMG_2727

”En bra bok ska vara som en gädda; en spetsig inledning, ett matnyttigt mittparti och en snärtig avslutning.”

3 thoughts on “Ombyte förnöjer

    1. Habowoodfrun Inläggets författare

      Min dotter Filippa berättade precis att hon sett någon tjej gå omkring och läsa en av dina Dansfeber-böcker på Astrid Lindgrens Värld 🙂

      Svara

Kommentera

