Marketing books

Då var det dags för ett nytt besök i Stockholm. Även denna gång i skrivandets tecken. Idag var det en föreläsning om hur man marknadsför sin bok. Det var Kristina SvenssonLava förlag som bjudit in Joanna Penn från London. Joanna pratade om hur man som egenutgivare marknadsför sig och sina böcker.

IMG_3363

Joanna och jag

Jag har tidigare deltagit i ett web-seminarium som Joanna höll i, och det handlade om hur man arbetar i programmet Scrivener. Det gick så där. Vi var så många deltagare över hela världen så det kraschade. Det ska mycket till för att det ska hända IRL. Vi var en liten intim skara som trots lite datastrul (säg när det inte är det?) fick njuta av henne live idag.

Joanna är en så kallad indieförfattare och publiserar själv sina böcker vilket i huvudsak är e-böcker. Hon skriver både facklitteratur och romaner. Enligt henne ligger Sverige efter vad det gäller försäljning av e-böcker, men hon tror att det kommer att ändras inom 18-24 månader.

Själv är jag fortfarande lite konservativ och gillar att hålla i en bok, lukta på den och bläddra i den. Ibland läser jag dem också. Fast jag inser att det finns många fördelar med e-böcker. Med min stigande ålder försämras min syn mer och mer och på datorn eller paddan kan jag förstora texten. Fysiska böcker tar mycket plats och i en dator upptar de inte mycket minne. Inga leveranstider, de går att köpa och ladda ner precis när jag vill ha dem. Många e-böcker kan man låna på biblioteket.

 

IMG_3376

Jag och Susanne

Susanne, som debuterade med sin ”Dödlig åtrå” förra veckan, har följt Joannas blogg i flera år. Det var hon som introducerade Joanna Penn och det här eventet för mig.

IMG_3369

Susanne tog tillfället i akt och diskuterade en hel del med Joanna som är en av hennes stora förebilder.

Bra. Nu vet jag hur jag ska marknadsföra mig. Då var det bara en liten detalj som återstår: Skriva klart boken!!!

2 thoughts on “Marketing books

Kommentera

