Migränyoga

Att jag till och från lider av migrän har knappast undgått någon. Ofta slår det till när jag har något roligt på schemat, saker som jag sett fram emot. Det kombinerat med var jag är i min kvinnliga cykel. De flesta gångerna kan jag häva anfallen med Sumartiptan-tabletter (ett billigare alternativ till Imigran), men inte alltid. Som så många andra som har migrän så har jag prövat det mesta. Vid årsskiftet testade jag till och med Botox, vilket var en skrämmande upplevelse i sig som jag kanske kan berätta om någon gång framöver. Den stora nackdelen när själva behandlingen väl var gjord, var att han som gav mig sprutorna kom åt den muskeln som ska hålla upp ögonlocket. Nu var jag fri från migrän men med ett hängande ögonlock som jag drogs med i varje dag i flera veckor. Pest eller kolera?

För ungefär en månad sedan tittade Mikael på ett program på teven där de pratade om att använda yoga mot migrän. Samma dag berättade jag det för en kund som också sett programmet och skickade länken till mig.  Per Söder i Fråga Doktorn

Jag, som gillar yoga, tyckte att det här lät intressant och på bokmässan träffade jag Per Söder och köpte hans bok som kort och gott heter Migränyoga.

migranyoga-bli-fri-fran-huvudvark-med-yoga-ayurveda

Klicka på bilden för att komma till adlibris

Under en veckas tid har jag gjort några av bokens övningar + lagt till den övningen som Per demonstrerar i teve-klippet. Det tar inte många minuter och det känns helt underbart efteråt.

Igår gjorde jag dock ett undantag. När jag hade gått och lagt mig kom jag på att jag inte gjort övningarna och bestämde mig för att hoppa över en gång. Det skulle jag inte gjort. Idag under dagen fick jag migrän som jag tack och lov kunde häva med en tablett. Det gjorde att jag kunde fortsätta att jobba, men det känns inte bra att proppa sig full av medicin om det finns andra alternativa behandlingar. Nu i eftermiddag har jag yogat igen och nu känns allt mycket bättre.

 

IMG_3491

 

Jag har dammat av min underbara gamla yogamatta och rullat ut den i vårt dansrum. Det behövs inte så mycket plats för att göra övningarna och har man ingen matta kan man faktiskt sitta på en stol och göra dem.

Jag tänker definitivt ge det här en chans!

2 thoughts on “Migränyoga

Kommentera

