Bye bye OC – Hello LA

Det är alltid lika vemodigt när jag lämnar Orange County. Hela min själ skriker att det är här jag hör hemma. Ibland, vissa regniga dagar, ångrar jag att vi tackade nej när Kent (min au pair-pappa) erbjöd Mikael jobb här -04. Fast, tro det eller ej, så är jag för det mesta nöjd med att bo i lilla Habo.

IMG_4547

Vi träffade en livs levande sjöjungfru vid poolen.

Vi har somnat tidigt på kvällarna, vilken i sin tur gjort att vi vaknat tidigt på morgnarna. Efter frukosten idag tog vi ett sista dopp i poolen och jacuzzin, innan vi checkade ut från hotellet. Vi har varit hur nöjda som helst och kan varmt rekommendera Ayres Hotels.

Vi tog 405an norrut och stannade till på Irvine Spectrum på vägen. Det blev några böcker inköpta på Barnes & Nobles.  Jag älskar den bokhandeln och kan gå där i flera timmar.
Mikael ville gå in i en Levisbutik och vi andra gick in för att värma oss i första bästa butik (i skuggan är det faktiskt riktigt kallt). Det slutade med en tröja, ett pannband och ett par vantar för min del.

IMG_4550

När vi fortsatte 405an uppåt, åkte vi förbi Brookhurst street. Det var är man svängde av till den första familjen jag jobbade för.

IMG_4568Hotellet vi bokat i LA låg mycket mer centralt än vad jag trodde när jag satt hemma vid datorn. Kan bero på att det mesta i LA är storstad. Jag hade absolut missat att det låg i korsningen 405 och Sunset. Hur jag nu kunnat missa det. Hotel Angeleno verkar faktiskt helt okej också. Längst upp i den runda byggnaden, på 17e våningen (vilket egentligen är den 16e eftersom få hotell här har våning 13) ligger restaurangen med en magnifik utsikt över staden.

IMG_4561

Nu åt vi inte i restaurangen idag. Vi åkte i stället Sunset västerut och letade efter en matbutik. Till slut hittade vi en Ralphs-butik och jag tyckte jag kände igen mig. Det såg ut som Pacific Palisades, där några av mina vänner bodde när jag jobbade här -89 – -90, bland annat bodde Maria Berg här innan hon bytte till en familj i OC. Till min förtjusning hade jag rätt. En skylt på ett café avslöjade att vi var i just Pacific Palisades. Inte illa att känna igen sig efter 25 år.

IMG_4566 Ingen restaurang som sagt, utan kvällsmat á la Hugossons framför teven och Disneychannel.

Kommentera

