Academy of Sciences

I måndags började Fanny att jobba igen och eftersom barnen fortfarande hade jullov så tog vi med dem till Academy of Sciences. Det påminde lite om Universeum i Göteborg. Här fick vi gå in i en inglasad tropisk djungel i flera våningar, där fåglar och fjärilar flög runt oss och en och annan spindel klättrade fritt. Bakom galler och glas fanns fler spindlar, grodor, ormar och andra små godingar. När vi kommit högst upp i glashuset, tog vi hissen ner i källaren. Där möttes vi av ett hav av fiskar. För första gången såg jag även en dykare genom glaset. Fanny äldsta flicka som är fem år blev så rädd, för i det fönstret syntes en gigantisk bläckfisk, så hon försökte varna dykaren för den.

Här fanns en avdelning som handlade om jordbävningar. Vi fick gå in i ett hus och känna hur två olika jordbävningar som drabbat San Francisco kändes. Vi började med den som hände 17e oktober 1989. Det var strax innan jag åkte till Kalifornien första gången. Vi fick också känna på en del av den som hände den 18e april 1906. Kanske berodde det på att jag visste att det inte var på riktigt, men jag tyckte inte att det var så farligt. När jag var här -89 – 90 så var jag med om en mindre jordbävning och det tyckte jag var mycket värre. Dels, för att det hände på riktigt, och dels, för att jag inte visste om det bara var något förskalv till ett större.

En albino aligator hälsade oss välkomna innanför dörrarna.

En albino aligator hälsade oss välkomna innanför dörrarna.

IMG_5032IMG_4956IMG_4967IMG_4978

En ledsen kabrat

En ledsen kabrat

… blev lite nöjdare när Sixten försökte klappa

… blev lite nöjdare när Sixten försökte klappa

IMG_5021 IMG_5024

En reindeerselfie

En reindeerselfie

Avslutade kvällen med den familjsselfie i Fannys härliga säng <3

Avslutade kvällen med den familjsselfie i Fannys härliga säng ❤

Igår tog Fanny och Filippa med sig tjejerna och Sixten och åkte till park i närheten. Jag och Mikael åkte till stan och shoppade loss. Det var riktigt kul att min man och jag fick gå själva. Jag hittade flera fina klänningar och Mikael hittade bland annat ett par Dr Martens på ett ställe som heter Ross. De säljer ut märkeskläder billigt, men det är rörigt därinne så man behöver lite tid för att hitta. Helst ska man vara mätt och utvilad också och gärna vara på rätt humör. Just denna dag föll alla de bitarna på plats vilket resulterade i ytterligare ett hål i plånboken. Det börjar bli dags för oss att åka hem och jobba nu.

Kommentera

