En riktig soppa

”Snälla Sixten, sörpla inte så.”
Visst, det var bara han och jag som satt vid middagsbordet just då, men det lät förfärligt. Då tittade han lite spjuveraktigt på mig och sa:
”Men mamma, hur ska en anners vete att det är söppe man äter?”
Tja, vad svarar man på det? Det är väl bara att inse att under en bra tid framöver kommer vi att ha att göra med en busig liten gosse från Lönneberga, och nedräkningen till flytten har börjat.

IMG_5837

För att underlätta vardagen fram tills dess så bestämde jag mig för att skaffa en matkasse igen. Eftersom jag jag haft familyfood tidigare och varit nöjd med det så fick det bli det den här gången också. Det är en speciell känsla när chauffören ringer på dörren och man får börja plocka upp alla godsaker som veckans recept består av. Lite som julafton faktiskt. Jag hade faktiskt glömt bort en del saker, som att mycket av deras sortiment består av ekologiska varor. Me like!
Utöver maten så fick vi en fruktpåse. Passar mig perfekt nu när jag inte äter socker. Det är få saker som slår en god apelsin.

Blomkålssoppa med ärtskott.

Blomkålssoppa med ärtskott.

I måndags började vi alltså med soppa. Det är kanske en torsdagsrätt, men till den kom ett bröd som såg så fantastiskt gott ut att till och med jag, som vanligtvis inte äter bröd, åt av det.

Stellas bröd. Det smakade lika gott som det ser ut att göra.

Stellas bröd. Det smakade lika gott som det ser ut att göra.

Igår gjorde Mikael pasta och örtkyckling med squash och ost, ”veckas snabba” valde han. Nu tycker jag att Mikael har förbättrat sina kulinariska kunskaper väsentligt de senaste åren och jag är glad över att han också tycker om att laga mat.
Själv tänker jag göra Potatis och gratinerad kassler ikväll.

Det kan vara för att jag just nu är inne på det här med familyfood. Det är ju så om man till exempel har köpt ett par nya stövlar ser man plötsligt vad alla andra har på sina fötter. Eller om man klippt sig, då kollar man extra noga på andras frisyrer. I alla fall dök nedanstående reklam upp när jag spelade wordfeud härom dagen. Det var nog både första och sista gången jag print screenar någon reklam där, men jag tyckte faktiskt att det var lite roligt.

IMG_5822

 

Kommentera

