Jag älskar våfflor <3

Förra veckan köpte jag ett nytt våffeljärn eftersom vårt gamla började brinna när Filippa använde det senast. Tyckte liksom att det var dags för det nu. Det gamla var verkligen gammalt. Vi fick det begagnat av mina svärföräldrar strax efter det att jag och Mikael hade träffats. De hade tänkt  göra sig av med det, för de hade själva införskaffat ett nytt. Med tanke på att jag och Mikael varit gifta i över tjugo år så har nog det där järnet gjort sitt ….

Idag, dagen till ära gjorde jag våfflor helt i min smak. Inspirerad av ett recept på bloggen 56kilo, gjorde jag min egen variant på våfflor.

2 dl mandelmjöl
2 dl mandelmjölk
4 ägg
2 tsk bakpulver
1 msk fiberhusk
nypa salt
1 tsk vaniljpulver eller vaniljextrakt

Vispa ihop allt och grädda i smör!

Åse använde grädde i receptet, men det bytt jag ut mot mandelmjölk, vilket funkade utmärkt. Istället vispade jag grädde som jag tog på våfflorna tillsammans med tinade hallon.

IMG_5959 - version 2

En härlig god våffla utan varken socker eller andra snabba kolhydrater.

 

2 thoughts on “Jag älskar våfflor <3

  1. Anna Keiler

    Jag har en elvisp som har ungefär samma historia som ert gamla våffeljärn. Fick den begagnad av min moster för 20 år sen för hon hade köpt en ny. Den har inte börjat brinna än så den får hänga med ett tag till 😉
    Våfflan ser god ut! Duktig du är som kör sockerfritt! Kram

    Svara
    1. Habowoodfrun Inläggets författare

      Ja, de gamla apparaterna var av ett helt annat virke 😉 Vår elvisp är också gammal, men inte begagnad. Mikael vann den på en tävling när han var liten 😀
      Kram ❤

      Svara

Kommentera

