Fifty shades of grey

– eller en vanlig söndagskväll på M/S Viking Cinderella. För bortsett från vårt sällskap med Tidningen Skriva och DNs författarkryssning hade åldern på övriga passagerare för länge sedan passerat det stadiet där man färgar över sina gråa hår. Det betydde att Barbados spelade för i stort sett tomt dansgolv och i baren fanns det gott om plats.

Med min förra busstur till Stockholm i färskt minne, var jag lite nervös. Jag skulle ta mig till båten med en anslutningsbuss från Jönköping och informationen om VAR jag skulle stiga på var lite vag. Det blev bättre än vad jag vågat hoppas på. Jag och en till resenär, Anneli, fick en egen minibuss med privatchaufför. Bertil körde oss både dit och hem med stor omsorg och säkerhet. Precis en sådan chaufför som jag behöver.

När jag hämtade ut våra bordingcards hörde jag en bekant röst bakom mig, och där stod Dag Öhrlund himself och hälsade mig välkommen. Strax därpå dök Anna upp, och snart därefter Minna. Så kul att träffa två utav mina allra första skrivarvänner igen och göra en sådan här speciell resa tillsammans.

Cinderella_Collage

I hytten bredvid oss bodde före detta Habotjejen Maria och hennes kompisar Paola (som jag pluggat medie- och kommunikationsvetenskap med) och Marie (som jobbat som frisör).  Vi hamnade bredvid dessa trevliga tjejer på middagen. Senare i vår hytt och med plastmuggar i högsta hugg, firade vi med Champagne att Anna, Minna och Maria snart släpper sina böcker.

I baren träffade jag Ann Ljungberg som var min första skrivarcoach och det var så kul att se henne igen IRL. Jag har varit med på en del webkurser som hon haft så jag har hört hennes härliga stämma flera gånger sedan vi sågs senast. Jag blev smickrad av att hon kom ihåg vad min story handlade om, hon hör förmodligen tusentals olika, så att hon mindes min gjorde mig riktigt glad.

Under söndagskvällen var det presentation av föreläsarna och fritt att ställa frågor till Skrivardoktorerna som består av: Ann Ljungberg, Dag Öhrlund, Johanna Wistrand och Sören Bondeson. På måndagen började föreläsningarna kl 9.00 och först ut var Torbjörn Flygt, följd av Monika Fagerholm. Jag har tyvärr inte läst något av dem men blev självklart intresserad.

IMG_0741_Fotor_Collage

Sören Bondeson är en av skrivardoktorerna och håller i skrivarkurser. Han har bl.a. skrivit ”Konsten att döda. Så skriver du en kriminalroman” Jag tyckte Sören var slående lik Jarl Borssén med sin charmiga sarkasm.

Sara Kadefors är en riktig favorit för mig. Jag har gillat henne sedan jag först hörde henne på P3 och älskar hennes böcker. Att få se henne gav lite ”Girl next door”-känsla. Så vanlig och ändå så speciell. Hon började skriva sent i livet (hon skrev som barn, men det hade hon själv glömt) och verkar tampas med samma tvivel som alla vi andra dödliga. Det är så lätt att tro att det är enkelt för vissa, bara för att man själv endast ser resultatet och inte hela processen. Därför var det intressant och höra hur Sara hade gått till väga och alla turer fram och tillbaka innan det till slut blev en bok. Hennes debut heter ”Sandor slash Ida” och tilldelades Augustpriset 2001. Min favoritbok av Sara Kadefors heter ”Borta bäst”. Har du inte läst den, så är det ett tips.

En förläggare, Svante Weyler, pratade om vad han söker hos blivande författare, och tro mig, jag kände inte alls igen mig i det han sökte. Jag skriver sådant som jag själv tycker om att läsa, och det han beskrev var kanske inget som lockade mig. Men vem vet, allt är en pågående process, så kanske en vacker dag…

Dagen avslutades med min favorit Dag Öhrlund. Han delade med sig av sina tips. Bl.a sa han att skrivandet är som lego – lek med det, och bygg ihop olika formationer. Han pratade också om hur viktigt det är att inte underskatta sina egna känslor i skrivandet. Dag har också skrivit en bok om skrivandet, ”Skriv din bok och sälj den”

Även om tipsen från de olika föreläsarna skiljde sig något så fanns det vissa genomgående drag. Skriv mycket. Skriv ofta. Skriv det du brinner för.

Vill du läsa mer ingående om Skrivarkryssningen så har Kristina Svensson gjort en mycket bra sammanfattning HÄR

Lämna en kommentar